Cea mai mare problemă cu avioanele supersonice de care nimeni nu vorbește

de: Teodora Tudosie
06 02. 2019
Conceptul de avion supersonic Boeing AS2

Deși un zbor de trei ore și jumătate, în locul unuia de șapte, este convenabil pentru mulți, avioanele supersonice care pot oferi astfel de călătorii în timp record par să aibă mai mult efecte negative, în special asupra mediului.

Avioanele supersonice, cum a fost Concorde, pot călători cu viteze mai mari decât viteza sunetului și reduc astfel, aproape la jumătate, durata zborurilor. După 16 ani de la retragerea modelului Concorde, transportul supersonic ar putea deveni din nou realitate. Un studiu arată, însă, consecințele negative pe care comercializarea zborurilor cu avioane supersonice le-ar putea avea asupra oamenilor și mediului înconjurător.

Un efect secundar îl reprezintă boom-ul sonic, zgomotul puternic produs de un obiect zburător care depășește viteza sunetului. Astfel, conform predicțiilor studiului, dacă 2.000 de avioane supersonice vor opera aproximativ 5.000 de zboruri pe zi până în 2035, atunci acestea ar putea produce într 150 și 200 de boom-uri sonice zilnic – adică, unul la fiecare cinci minute, în zonele cu trafic aerian mare.

Principalele afectate de acest lucru ar fi unele părți ale Statelor Unite și Europei de Vest, în special Germania, unde poluarea fonică ar crește în mod dramatic. România este și ea pe lista țărilor în care se vor auzi boom-urile sonice.

Un alt motiv de îngrijorare pentru grupurile de mediu îl reprezintă creșterea emisiei de dioxid de carbon. Așadar, avioanele supersonice ar consuma de până la șapte ori mai mult combustibil pe cap de pasager decât cele convenționale și emite astfel mult mai multe gaze cu efect de seră, care ar interfera cu încercările de încetinire a evoluției încălzirii globale.

Cel puțin trei companii lucrează la reintroducerea transportului supersonic. Una dintre ele, Boom Supersonic, susține că urmărește ca zborurile operate de aceasta să fie sustenabile, iar scopul companiei ar fi să reducă cantitatea de combustibil necesară pentru un zbor cu viteza sunetului la echivalentul celei necesare pentru un zbor cu o aeronavă convențională.